نخستین سفر پاپ به امارات و عربستان در میان انتقادات بر سر جنگ یمن

پاپ فرانسیس نخستین پاپ است که طی روزهای پیش‌رو از عربستان دیدار خواهد کرد و دیدار او از ابوظبی با هدف “ترویج صلح” در حالی صورت می‌گیرد که یمن با جنگی خونین از سوی این دو متحد عربی روبه‌رو است.

به گزارش ایسنا، محمد بن زائد آل نهیان، ولیعهد ابوظبی از پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان دعوت کرده که از امارات دیدار و در نشست بین‌المللی ادیان که به عنوان بخشی از برنامه امارات برای سال “تحمل ” (انعطاف‌پذیری) برگزار می‌شود، شرکت کند.

فرانسیس اما به دلیل نقش امارات در جنگ یمن به عنوان بخشی از ائتلاف عربستان علیه حوثی‌ها، برای این دیدار دو روزه با انتقاداتی روبه‌رو است.

پاپ که امروز یکشنبه وارد ابوظبی شد، با ولیعهد این کشور گفت‌وگو و در نشست ادیان سخنرانی خواهد کرد.

او همچنین مراسم عشای ربانی را در یک استادیوم ورزشی برگزار خواهد کرد و با احمد الطیب، شیخ الازهر سنگ بنای تأسیس یک مسجد و کلیسای تازه را خواهد گذاشت.

این دو رهبر دینی همچنین توافق جهانی “صلح، برادری و احترام متقابل را به نیابت از میلیاردها پیرو دین خود در سراسر جهان” امضا خواهند کرد.

به گزارش روزنامه گاردین، پاپ فرانسیس پیش از سفر خود در ویدئویی اظهار کرد، امارات به دنبال تبدیل شدن به “الگوی همزیستی، برادری و رویارویی تمدن‌ها و فرهنگ‌های مختلف” است.

او با اشاره به اینکه “همه ما با وجود تفاوت‌هایمان برادران و خواهران یکدیگر هستیم” گفت، به دنبال آن است که “برگ جدیدی در تاریخ روابط ادیان رقم بزند”.

امارات سال ۲۰۱۹ را “سال انعطاف‌پذیری” نامیده است تا میانه‌روی را در کشور خود رواج دهد. دولت این کشور قانونی را برای مقابله با تبعیض وضع کرده، “وزارت انعطاف‌پذیری” تأسیس کرده و “مؤسسه بین‌المللی انعطاف‌پذیری” را برای به چالش کشیدن افراطگرایی و معرفی امارات به عنوان “الگوی همزیستی مسالمت‌آمیز”بنیان نهاده است.

انتظار می‌رود کاتولیک‌های مهاجر امارات بیشترین حضور را در مراسم عشای ربانی با حضور پاپ فرانسیس داشته باشد.

پل هیندر، رهبر کلیسای امارات، بحرین، عمان، قطر، عربستان و یمن اظهار کرد، دیدار فرانسیس از “قلب اسلام حتی در صورتی که باور یکسانی نداشته باشیم باید پلی میان ما ایجاد کند”.

او در گفت‌وگو با یک مجله کاتولیک گفت: بی شک دیدار پاپ فرانسیس از امارات امری تاریخی خواهد بود زیرا یک پاپ هرگز پیش از این به عربستان نیامده و تا مدتی قبل چنین اقدامی غیرقابل تصور بود. مسیحیان حوزه خلیج فارس مدت‌ها منتظر چنین دیداری بوده‌اند.

انتقادها از دیدار پاپ از امارات

امیل نخله، مقام سابق سازمان سیا اما می‌گوید، دیدار پاپ از امارات در حالی که ابوظبی در جنگ یمن شرکت دارد، قابل توجیه نیست.

او به روزنامه آمریکایی “نشنال کاتولیک ریپورتر” گفت: وقتی امارات همچنان در جنایات انسانی یمن شرکت دارد، دیدار پاپ از امارات گزینه مناسبی نیست. اگر او مساله یمن را در دیدارش مطرح نکند، بخش زیادی از اعتبارش در خاورمیانه را از دست خواهد داد.

یکی از کشیشان سازمان کاتولیک حامی صلح “پاکس کریستی” نیز ابراز امیدواری کرد که پاپ بتواند “رهبری امارات را به یافتن سیاست دیگری در خصوص یمن متقاعد کند”.

بر اساس گزارش مأموریت “اپن دورز” که بر آزار و اذیت مسیحیان نظارت دارد، مهاجران مسیحی امارات می‌توانند “به طور شخصی عبادت کنند اما دولت به آنان اجازه عبادت علنی را نمی‌دهد و مسلمانانی که دین خود را به مسیحیت تغییر می‌دهد بیشترین آزار و اذیت و فشار را از سوی خانواده و جامعه محلی متحمل می‌شوند”.

توسط goodnews

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *