رئیس قوه قضاییه با انتقاد از کسانی که موضوع عفو گسترده محکومان در آستانه ۴۰ سالگی انقلاب را به سمت سیاسی شدن سوق می‌دهند، از بهره مندی قریب به ۵۰ هزار نفر از این عفو خبر داد و با بیان اینکه چنین اقدامی ناشی از رافت و اقتدار نظام اسلامی است، گفت: برخی برای به حاشیه بردن این اقدام بزرگ، سخن از آزادی زندانیان سیاسی و منتقدان به میان می‌آورند، در حالیکه ما اساسا محکومی تحت عنوان «زندانی سیاسی» نداریم و کسی هم در جمهوری اسلامی به خاطر انتقاد تحت پیگرد قرار نمی‌گیرد.

اهل بیت (ع) حبّ ریاست و حکومت نداشتند، در اعمال ولایت، به وظیفه الهی عمل می‌کردند / ایران شروط تحقیرآمیز اروپا را نخواهد پذیرفت / «زندانی سیاسی» نداریم و انتقاد در جمهوری اسلامی جرم نیست

به گزارش گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان به نقل از اداره کل روابط عمومی قوه قضاییه، آیت الله آملی لاریجانی در جلسه مسئولان عالی قضایی با تسلیت فرا رسیدن ایام شهادت دخت گرامی نبی مکرم اسلام (ص) حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا (س)، شیعیان را مدیون الطاف ائمه اطهار (ع) دانست و تصریح کرد: همه موجودات و خلایق، مدیون وساطت اهل بیت (ع) در خلق، فیض و رزق هستند، اما شیعیان به طور خاص مدیون الطاف ائمه اطهارند و باید قدردان نعمت وجود نورانی پیامبر (ص)، ائمه هدی (ع) و حضرت فاطمه زهرا (س) باشند.

رئیس قوه قضاییه با تاکید بر ضرورت توسل به اهل بیت (ع) به عنوان عالی‌ترین و نزدیکترین طریق اقتراب به ساحت حق تعالی ادامه داد: اگر کسی احساس قرابت و حضور کند، شیرین‌ترین و لذتبخش‌ترین تجربه معنوی را داشته است؛ چنانکه در برخی مناجات‌ها نیز از محضر حق تعالی می‌خواهیم هر لذتی غیر از انس با خود را از ما دور کند، زیرا آنچه باقی می‌ماند، انس و نزدیکی به حق تعالی است.

آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به آیات شریفه سوره فجر افزود: خداوند در این آیات عظیم المعنی می‌فرماید «کَلَّا إِذا دُکَّتِ الْأَرْضُ دَکًّا دَکًّا، وَ جاءَ رَبُّکَ وَ الْمَلَکُ صَفًّا صَفًّا، وَ جِی‌ءَ یَوْمَئِذٍ بِجَهَنَّمَ یَوْمَئِذٍ یَتَذَکَّرُ الْإِنْسانُ وَ أَنَّى لَهُ الذِّکْرى، یَقُولُ یا لَیْتَنِی قَدَّمْتُ لِحَیاتِی». انسان در آن روز می‌گوید اى کاش براى زندگى امروز یعنی جهان آخرت، چیزى از پیش فرستاده بودم. رئیس قوه قضاییه اظهار کرد: روزی در سیر وجودی خود به نقطه‌ای می‌رسیم که تنها می‌مانیم. حتی بدن ما هم تمام می‌شود و آنگاه در محضر حق تعالی تنها هستیم «و یأتینا فرداً». امروز که امکان فراهم آوردن زاد و توشه داریم باید نهایت استفاده را ببریم و تنها راه آن نیز انس با حق تعالی است و ائمه اطهارعلیهم السلام از طریق این انس و وصول اند. گاهی انسان در زندگی روزمره خود گم می‌شود، اما نباید فراموش کنیم که به سرعت به سمت عوالم باطن در حرکتیم و زمانی به خود می‌آییم که «جاءَتْ سَکرَةُ الْمَوْتِ بِالْحَقِّ ذلِک ما کنْتَ مِنْهُ تَحِیدُ». در آن لحظه، تنها نجات دهنده ما انس با حق است، زیرا فقط حق تعالی است که در همه جا متجلی است.

آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به آیه شریفه «فَالْیوْمَ لا تُظْلَمُ نَفْسٌ شَیئاً وَ لا تُجْزَوْنَ إِلاَّ ما کُنْتُمْ تَعْمَلُون»، هر آنچه در جهان باقی برای انسان متجلی می‌شود، ناشی از اعمال دنیوی برشمرد و خاطرنشان کرد: اگر در فرصتی که امروز داریم، بر رذائل اخلاقی خود فائق نیاییم، قطعا طبق وعده الهی برای خود دوزخ را آماده کرده ایم و بالعکس اگر در جهت ارتقای فضایل خود حرکت کنیم، می‌توانیم به آنچه در پیش رویمان قرار دارد امیدوار باشیم و هیچ فضیلتی هم بالاتر از انس حق تعالی نیست.

رئیس قوه قضاییه در ادامه با اشاره به ابعاد شخصیتی حضرت زهرا (س)، تصریح کرد: آن حضرت، بنا به روایتی حدود ۹۰ روز پس از ارتحال پدر بزرگوارشان پیامبر اکرم (ص) در دفاع از حق ولایت به شهادت رسیدند. نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که شخصیتی مانند حضرت صدیقه طاهره (س) که وصف عبادات و مناجات آن حضرت بر کسی پوشیده نیست و همچنین سایر اهل بیت (ع) هیچ نیازی به ریاست و حکومت دنیوی نداشتند و از باب حبّ دنیا و ریاست، به دنبال حکومت نبودند بلکه در اعمال حق ولایت به وظیفه الهی عمل می‌کردند و در واقع نگران شیعیان بودند. بر همین مبنا امروز باید به واسطه حق عظیمی که آن بزرگواران بر گردن همه شیعیان و غیرشیعیان دارند، به تکریم جایگاه والای آنان بپردازیم و این قبیل ایام نیز بهترین فرصت برای بزرگداشت مقام شامخ اهل بیت (ع) است.

آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به روایتی از کتاب امالی شیخ مفید ادامه داد: در بخشی از این روایت که در باب احوالات حضرت زهرا (س) در روز قیامت است می‌خوانیم «فیأتی‌ها النداء من قبل اللّه عزّ و جلّ: یا فاطمة، لک عندی الرضا» یعنی زمانی که حضرت زهرا (س) وارد صف محشر می‌شوند، خداوند ندا می‌دهند‌ای فاطمه، برای تو نزد من رضایت است. این یعنی رضایت محض خدا به وجود نورانی حضرت فاطمه (س) تعلق می‌گیرد و رضا و غضب آن حضرت، رضا و غضب الهی است. رئیس قوه قضاییه در ادامه با اشاره به سنگینی مصیبت شهادت حضرت صدیقه طاهره (س) برای امیرالمومنین علی (ع) اظهار کرد: امیرالمومنین (ع) که شجعان عرب به پایش می‌افتادند و حدود ۳۰ سال در مقابل جفای به ولایت خود و اجتهاد بیراهه برخی در برابر قول صریح پیامبر (ص) صبر پیشه کرد و بنا به تعبیر خودشان در خطبه شقشقیه، این روزگار را همچون خاری در چشم و استخوانی در گلو سپری کرد، در سوگ شهادت حضرت زهرا (س) خطاب به پیامبر (ص) می‌فرماید «قَلَّ یَا رَسُولَ اللَّهِ عَنْ صَفِیَّتِکَ صَبْرِی، وَ ضَعُفَ عَنْ سَیِّدَةِ النِّسَاءِ تَجَلُّدِی». در ادامه می‌فرمایند من نباید به شما خبر دهم این امت چه ظلمی در حق فاطمه (س) روا داشتند «وَ سَتُنَبِّئُکَ ابْنَتُکَ بِتَضَافُرِ أُمَّتِکَ عَلَى هَضْمِهَا».

باید قدردان نعمت اهل بیت (ع) باشیم

آیت الله آملی لاریجانی تاکید کرد: اهل بیت (ع) اینگونه بر مصائب صبر کردند و تمام توان خود را برای رساندن پیام ولایت و حقیقت تشیع به کار بستند؛ لذا ما باید قدردان این نعمت باشیم و حریم اهل بیت (ع) را گرامی بداریم. براین اساس شایسته است در ایام شهادت حضرت زهرا (س) نیز که مادر امت به شمار می‌آیند، آنچه در توان داریم برای تکریم و اظهار خشوع و خضوع و توسل به آن حضرت و اهل بیت (ع) انجام دهیم.

رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنان خود با تبریک ایام الله دهه مبارکه فجر به همه هموطنان و سایر ملل مسلمان و آزادیخواه جهان، بر ضرورت شناخت قدر ارزش‌های دینی، الهی و انسانی انقلاب اسلامی تاکید کرد و گفت: این انقلاب از بعد نظری یک راه جدید در زمانه ما و در میانه هجوم مکاتب و ایسم‌های مختلف بود.

آیت الله آملی لاریجانی ادامه داد: انقلاب اسلامی، پیوندی تمام عیار میان مردمسالاری و ارزش‌های انسانی و الهی بود. بها دادن به مردم در تعیین سرنوشت و انتخاب مسیر خود در پیوند با حاکمیت حقیقت و ارزش‌های الهی، پیوند مبارکی بود که در جمهوری اسلامی تجلی یافت و آنچه را مدرنیته نفی کرده بود، انقلاب اسلامی احیا کرد. این راه جدید، همچنان ظرفیت انجام بحث‌های دقیق علمی و فلسفی را دارد و امیدواریم هر چه بیشتر ابعاد این نظام الهی مورد واکاوی و تبیین قرار گیرد.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه انقلاب اسلامی در بعد عملی نیز موجب هویت بخشی به ملتی بود که سال‌ها از سوی استعمارگران، عقب نگه داشته شده بود، تصریح کرد: در آن زمان، ایمان مردم اجازه تجلی در ساحت اجتماعی و سیاسی نداشت، اما انقلاب اسلامی، موانع را کنار زد و به مردم، خودباوری، اتکا به نفس و ایستادگی در برابر طواغیت را آموخت.

آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه امام خمینی (قدس الله نفسه الزکیه) کار انبیای الهی را انجام داد و «فاستقم کما امرت» را در عمل به منصه ظهور رساند، خاطرنشان کرد: مردم در طول ۴۰ سال گذشته با وجود همه مصائب و تنگنا‌هایی که از سوی دشمنان تحمیل شده است، در برابر آنان که به ثروت، موقعیت و سرمایه‌های انسانی این کشور چشم طمع دوخته اند، ایستادگی کرده اند و افتخار انقلاب اسلامی این است که از ملتی عقب نگه داشته شده، انسان‌هایی آبدیده، قدرتمند و آگاه پرورش داده است.

برخی کاستی‌ها نباید موجب نادیده گرفتن پیشرفت‌ها شود

رئیس قوه قضاییه با اذعان به اینکه همچنان تا آرمان‌های انقلاب فاصله داریم، یادآور شد: وجود برخی کاستی‌ها و فاصله‌ها از اهداف انقلاب نباید باعث شود که پیشرفت‌ها و جهات اقتدار کشور نادیده گرفته شود. دشمنان از همان روز‌های آغازین پیروزی انقلاب مدعی بودند که انقلاب اسلامی دوام نخواهد داشت. خباثت آن‌ها به حدی است که بعد از چهار دهه همان حرف‌ها را تکرار می‌کنند و در مسیر تحقق رویا‌های آشفته خود از هیچ تلاشی از جمله جنگ، تحریم، آتش افروزی و تهدید فروگذار نکرده اند.

آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه ملت مقتدر ما اجازه هیچگونه خباثتی به دشمن نخواهد داد، تصریح کرد: انقلاب اسلامی خدمات و حسنات بسیاری داشته و دارد که نادیده انگاشتن آن جفای بزرگی است. دشمن به ویژه آمریکا و اذناب آن، مدام کاستی‌ها را تبلیغ و برجسته می‌کنند. خصوصا در سال‌های اخیر با انواع ابزار‌های تبلیغاتی و جنگ روانی در صدد به آشوب کشیدن کشور بوده اند، اما در بحبوحه همه این فشار‌ها و دشمنی‌ها می‌بینید که جمهوری اسلامی و فرزندان شایسته آن چگونه در عرصه‌های گوناگون علمی، فناوری، فرهنگی، دفاعی و سایر زمینه‌ها درخشیده اند.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به رشد تولیدات علمی کشور بر مبنای استاندارد‌های جهانی و همچنین ذکر مصادیقی از پیشرفت در عرصه‌های مربوط به پزشکی، سلول‌های بنیادین، نانوتکنولوژی، هوافضا، موشکی و … حسب گزارش‌های موجود، اظهار کرد: آمریکا و اذناب آن در مقابله با این حجم از نبوغ و ابتکار فرزندان ایران، مدام در حال تزریق یاس و ناامیدی هستند و متاسفانه عده‌ای هم در داخل، همان مسیر دشمن را طی می‌کنند.

آیت الله آملی لاریجانی افزود: ما منکر برخی بی عدالتی‌ها و کاستی‌ها نیستیم، اما در کنار این کاستیها، باید خدماتی را هم که ارائه شده ببینیم. متاسفانه عده‌ای در داخل نیز خواسته یا ناخواسته، همسو با اهداف دشمنان اقدام به سیاه نمایی می‌کنند و این بزرگترین جفا به ملت بزرگ ایران است.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی (مد ظله العالی)، اتکا و اعتماد به نفس را در جامعه ما زنده کردند، بهترین راه مقابله با خباثت‌های آمریکا و اذنابش را بهره مندی از این اعتماد به نفس و ایستادن در مقابل زیاده خواهی‌های دشمنان دانست.

به بهای آبراهه کوچکی مثل «اینستکس» به هر ذلتی تن نمی‌دهیم

آیت الله آملی لاریجانی در همین زمینه با اشاره به ایجاد ساز و کار مالی «اینستکس» از سوی اروپا تصریح کرد: اروپایی‌ها بعد از ۹ ماه تعلل و مذاکره، یک ساز و کار با ظرفیت محدود، آن هم نه برای تبادل پول بلکه برای تامین غذا و دارو ایجاد کرده اند. کشور‌هایی که در مقابل رذالت آمریکا در خروج از برجام، مدعی پایبندی به این توافق بودند، اقداماتشان محدود به «اینستکس» شده و حسب گزارش‌ها دو شرط عجیب نیز گذاشته اند؛ یکی اینکه ایران به FATF بپیوندد و دیگری آنکه در زمینه موشکی وارد مذاکره شود. لازم است این کشور‌ها بدانند که جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه این شروط تحقیرآمیز را نخواهد پذیرفت و به بهای باز شدن یک آبراهه کوچک نظیر اینستکس، تن به هر خواسته‌ای نخواهیم داد.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به تعهد و وظیفه اروپا نسبت به برداشتن تحریم ها، اظهار کرد: مگر جمهوری اسلامی برای تامین غذا و داروی خودح ناتوان است؟ اصلا مگر دارو غذا تحریم بوده است که حالا این ساز و کار مالی را به عنوان یک امتیاز القا کنند؟

آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه همگی باید بر همان طریق ایستادگی مورد تاکید امام راحل و مقام معظم رهبری حرکت کنیم، یادآور شد: رهبر معظم انقلاب در همان بحث برجام هم فرمودند که به طرف مقابل اعتماد ندارند، منتها بر اثر برخی اصرار‌ها و برای جلوگیری از این شبهه که رهبر انقلاب مانع از پیشرفت مذاکرات هستند، اصل آن مذاکرات را با شروطی پذیرفتند. امروز هم اروپا همان مسیر آمریکا را طی می‌کند و ما هم مانند همیشه باید استقامت کنیم.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه مطمئنا مردم بصیر ایران در بزرگداشت ۲۲ بهمن سنگ تمام خواهند گذاشت، تصریح کرد: امروز، روز ابراز وحدت و انسجام است و باید اقتدار نظام را به جهانیان نشان دهیم. خوشبختانه همواره در طول سال‌های پس از انقلاب، مردم از مسئولان جلوتر بوده اند و با تهدید و عملیات روانی، عقب نشینی نکرده اند. امروز جمهوری اسلامی یک نظام مقتدر است و کشور ما کشوری ثروتمند و غنی است.

آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه ملت در ۲۲ بهمن، مشت محکمی بر دهان دشمن خواهد کوبید، ابراز امیدواری کرد که همه در صفوف متحد، در راهپیمایی این روز حضور یابند و به آمریکا و اذناب آن نشان دهند که توطئه هایشان هیچ تاثیری نخواهد داشت.

رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تقاضای خود از محضر رهبر معظم انقلاب برای اعطای عفو گسترده در چهل سالگی انقلاب اسلامی و موافقت اولیه ایشان با کلیات این تقاضا تصریح کرد: متاسفانه برخی این اقدام بزرگ را هم سیاسی می‌کنند. عده‌ای گفته اند بهتر است این عفو شامل زندانیان سیاسی هم بشود. این در حالی است که ما محکومی با عنوان «زندانی سیاسی» نداریم. اگر کسی اقدامی علیه امنیت مرتکب شده است، عنوان مجرمانه مستقلی دارد که باید به آن رسیدگی شود. جرم سیاسی نیز در قانون تعریف شده و رسیدگی به آن هم ساز و کار‌های قانونی خود را دارد، اما در حال حاضر چنین محکومانی نداریم.

نقد در جمهوری اسلامی جرم نیست

آیت الله آملی لاریجانی افزود: متاسفانه برخی از افرادی که حتی در دستگاه‌های اجرایی هم سمت دارند، گفته اند این عفو شامل منتقدان هم بشود. گویی القاء می‌کنند کسانی به خاطر نقد صرف، در زندانند. این چه دروغ بزرگی است؟ مگر امروز کسی که نقدی داشته به خاطر انتقادش در زندان است؟ دستگاه قضایی هیچگاه به صرف نقد، کسی را تحت تعقیب قرار نداده است. این اظهارات ناشی از عدم توجه برخی به این نکته است که افترا و توهین با نقد تفاوت دارد و این تفاوت را نیز قانونگذار قائل شده است. به صراحت می‌گوییم که نقد به هیچ عنوان در جمهوری اسلامی جرم نیست.

رئیس قوه قضاییه گفت: متاسفانه عده‌ای این عفو شیرین را که تخمین زده می‌شود شامل قریب به ۵۰ هزار نفر بشود، با برخی اظهارات بی مورد و حواشی نامربوط تلخ می‌کنند و یک اقدام انسانی، قضایی و حقوقی را که مربوط به جرم و محکومیت مجرمان است، سیاسی جلوه می‌دهند. اصل این پیشنهاد از سر رافت و اقتدار نظام جمهوری اسلامی است و هر تفسیر دیگری در این زمینه بیهوده و خطاست.

بر اساس این گزارش، لایحه «تأمین امنیت زنان در برابر خشونت» در دستور کار امروز مسئولان عالی قضایی قرار داشت وکلیات این لایحه مورد بحث وبررسی قرار گرفت.

توسط goodnews

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *