شماری از مقامات و سازمان های کشورهای اسلامی روز جمعه حمله تروریستی و نژادپرستانه به دو مسجد نیوزیلند را محکوم و با بازماندگان و خانواده قربانیان حادثه ابراز همدردی کردند.

به گزارش ایرنا، شامگاه جمعه واکنش کشورها، احزاب سیاسی، نهادها و شخصیت های برجسته در جهان اسلام و کشورهای عربی ادامه یافت.
در نتیجه این حمله به دو مسجد «نور» و «نوورد» شهر کرایست ‌چرچ نیوزیلند هنگام اقامه نماز جماعت، توسط «برنتون تارانت» تروریست استرالیایی، تاکنون 50 تن کشته و 48 نفر دیگر زخمی شدند.
این حمله که «جاسیندار آردن» نخست وزیر نیوزیلند از آن به روز تاریک تاریخ این کشور یاد کرد، واکنش زیادی از مقام های کشورهای مختلف جهان از جمله کشورهای اسلامی را در پی داشته است.

** جمهوری اسلامی ایران
حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران شامگاه جمعه در واکنش به حمله تروریستی و نژادپرستانه به نمازگزاران مسلمان در نیوزیلند، این اقدام را قویاً محکوم کرد و آن را نشانه دیگری بر لزوم مقابله همه‌جانبه با اسلام‌هراسی رایج در غرب دانست.
وی در پیامی نوشت: حمله تروریستی و نژادپرستانه به نمازگزاران مسلمان در نیوزیلند، اقدامی سبعانه و دردناک بود که قلب همه مسلمانان جهان، انسان‌های آزاده و همچنین ملت ایران را جریحه‌دار ساخت.
وزیر امور خارجه در واکنش به کشتار مسلمانان در نیوزیلند و اهانت صهیونیست ها به مسجد و سجاده مسلمانان نوشت: تزویر و دورویی غربی ها در حمایت از اسلام هراسی به نام آزادی بیان باید متوقف شود.
محمدجواد ظریف همچنین در تماس تلفنی با مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه به عنوان رئیس دوره ای سازمان همکاری اسلامی ضمن محکومیت شدید حمله تروریستی و کشتار مسلمانان در نیوزیلند، خواستار واکنش مناسب کشور های اسلامی نسبت به این جنایت هولناک شد.

** ترکیه 
«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه ضمن ابراز آمادگی برای اعزام معاون و وزیر امور خارجه این کشور به نیوزیلند، گفت: لعنت خداوند بر عاملان این حمله باد.
«مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه هم ضمن محکومیت این جنایت در صفحه توئیتری اش نوشت: نه تنها عاملان این جنایت مسئول هستند، بلکه سیاستمداران و رسانه هایی که در این حمله تروریستی پدیده اسلام هراسی را تغذیه می کنند، سهیم خواهند بود.
«خلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه هم در این باره گفت: کشتار نیوزیلند بار دیگر به جهانیان پدیده اسلام هراسی فاشیسم را ثابت کرد.

** اندونزی:
«ریتنو مرسودی» وزیر امور خارجه اندونزی با محکومیت شدید این جنایت وحشتناک، گفت: تیراندازی آن هم در عبادگاه و حین نماز جمعه را بشدت محکوم می کنم.

** کویت
«فهد الشعله» وزیر اوقاف و امور دینی کویت با محکوم کردن این حمله تروریستی گفت: تروریسم اینک به یک آفت جهانی تبدیل شده و تمامی کشورها را فرا و بی گناهان را نشانه گرفته است.

** عربستان
«سلمان بن عبدالعزیز» و «محمد بن سلمان» پادشاه و ولیعهد سعودی این اقدام را جنایت و بزدلانه خواندند و آن را از دیدگاه تمامی ادیان، مذاهب و کنوانسیون های بین المللی محکوم توصیف کردند.
پادشاه و ولیعهد سعودی با ابراز همدری با خانواده های جان باختگان، ضمن طلب مغفرت برای کشته شدگان، برای مجروحان آرزوی شفای عاجل کردند.

** شاه اردن
«عبدالله دوم» شاه اردن در واکنش به حمله مسلحانه به دو مسجد در نیوزیلند، گفت: این حملات موجب اتحاد کشورها برای مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی می‌شود.
وی در صفحه توئیترش نوشت: کشتار دهشتناکی که نمازگزاران را هنگام عبادت در دو مسجد نیوزیلند هدف قرار داد، جنایت تروریستی دردناک و شوکه کننده است و ما را برای مبارزه با افراط‌گرایی، تنفر و تروریسم که هیچ دین و آیینی نمی شناسد، متحد می کند.
وی در پایان نوشت: ارواح قربانیان بی‌گناه را خداوند بیامرزد و به خانواده و تمامی امت اسلامی تسلیت عرض می کنم.

** شاه مغرب
«محمد ششم» شاه مغرب نیز در بیانیه ای، این حمله را « نقض آشکار حرمت عبادتگاه ها، ارزش های انسانی در جهان، همزیستی، تسامح و رفاه» خواند و آن را محکوم کرد.
وی ضمن ابراز همدری با خانواده های جان باختگان، طلب مغفرت برای کشته شدگان، برای مجروحان آرزوی شفای عاجل کرد.

** فلسطین
«محمود عباس» رییس تشکیلات خودگردان فلسطین این جنایت را اقدامی مجرمانه، دهشتناک دانست و از تمامی کشورهای خواست که با «تروریسم سیاه» مبارزه و «با گروه های تروریستی که عامل دامن زدن به خشونت و نفرت هستند» مقابله کنند.
جنبش حماس نیز در بیانیه ای اعلام کرد: تروریسم نه دین می شناسد و نه کشور؛ بلکه این اندیشه تحت حمایت افرادی چون مقام های آمریکایی است که عامل گسترش نفرت و کینه در میان انسان ها هستند.
«داوود شهاب» مدیر دفتر رسانه ای جنبش جهاد اسلامی این اقدام را جنایت و نژاد پرستی و القای نفرت علیه اسلام و مسلمانان خواند و گفت: واژه ها از توضیح این جنایت تروریستی علیه مسلمانان قاصر هستند.

**سوریه 
وزارت خارجه سوریه نیز حمله تروریستی بزدلانه را به دو مسجد در نیوزیلند که تعداد زیادی از قربانیان و مجروحان را به جای گذاشت، به شدت محکوم کرد.
وزارت خارجه سوریه تاکید کرد که این جنایت تروریستی نشان دهندۀ نیاز فوری برای افزایش تلاش ها به منظور نابودی تروریسم و مبارزه با تفکر افراطی است.

**علمای بلاد شام 
اتحادیه علمای بلاد الشام با صدور بیانیه حمله تروریستی و جنایتکارانه به مساجد نیوزیلند را محکوم و اعلام کرد؛ این کشتار وحشیانه و حمله تروریستی صورت دیگری از تروریسم داعش و النصره و گروهک های نظیر آن و استفاده ابزاری غرب از آنها است. 
اتحادیه علمای بلاد شام تشکلی مرکب از شماری از علمای منطقه شامات است که در سال 1390 در سوریه ایجاد شد

** سودان
وزارت امور خارجه سودان در بیانیه ای که منتشر کرد، این جنایت وحشتناک را تجاوز مستقیم به تمامیت انسانیت، نابودی بهترین ارزش های انسانی چون حرمت خون، حق زندگی، حق عقیده و تسامح دانست.
«حزب کنگره سودان» بعنوان حزب مخالف در بیانیه ای این حمله تروریستی را «جنایت در حق بشریت» دانسته است.

** موریتانی
حزب حاکم «اتحاد برای جمهوریت» در موریتانی و «گردهمایی ملی اصلاح و توسعه» به عنوان دومین حزب اکثریت در پارلمان، این حمله خونین را محکوم کردند.
حزب حاکم در بیانیه ای اعلام کرد: این حادثه تروریستی بزدلانه را با حزن شدید و با ناراحتی و دلی پرخون دنبال کردیم و شدیدا اقدامات مجرمانه تروریستی که به دنبال ناامنی و بی ثباتی در جهان است، محکوم می کنیم.
حزب اپوزیسیون ‘گرده همایی ملی اصلاح و توسعه» نیز در بیانیه ای اعلام کرد: خانواده قربانیان، ما را در غم ها و اندوه خانواده خود شریک بدانند و ما این اقدام خصمانه آشکار که قربانیان آن را مسلمانان صلح طلب تشکیل می دادند، محکوم می کنیم.

** الجزایر
وزیر امور دینی الجزایر در بیانیه ای ضمن محکومیت این حمله تروریستی، اعلام کرد که این جنایت «مهم ترین شاهد بر این است که تروریسم محصول مسلمانان نیست و هیچ ارتباطی با اسلام ندارد.

** تونس
محکومیت این جنایت از دید مسئولان تونسی هم به دور نماند و آنها نیز ضمن محکومیت این جنایت دهشتناک» اعلام کردند: بار دیگر این جنایت نشان داد که تروریسم رنگ، دین و مرز اخلاقی و جغرافیایی نمی شناسد.

** دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس
«عبداللطیف الزیانی» دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس در بیانیه ای با محکوم کردن این جنایت گفت: اتفاقی که در نیوزیلند افتاد، یک جنایت تروریستی هولناک بود که منافی تمامی ارزش های اخلاقی و انسانی است.

** پارلمان عربی
«مشعل بن فهم السلمی» رئیس پارلمان عربی هم در بیانیه ای اعلام کرد: حمله تروریستی بزدلانه در حمله به دومسجد نیوزیلند شدیدا محکوم است.

** اخوان المسلمین
این گروه با بیان این که «این جنایت را شدیدا محکوم می کنیم» اعلام کرد:خطابه های نژادپرستانه را متوقف کنید و ریشه های تروریسم را بخشکانید.
در ادامه بیانیه آمده است: این جنایت، شاهد جدید دیگری است که اظهارات اسلام هراسانه نژادپرست آن را به ارمغان آورده اند و موجب ناامنی و امنیت در جهانی هستند که برای تحقق آن تلاش می کنیم.

** رئیس جمهوری سومالی
«محمد عبدالله فرماجو» رئیس جمهوری سومالی این حادثه را دهشتناک و ضد بشری توصیف کرد و از تمامی کشورها خواست که برای مقابله با تمامی انواع تروریسم تلاش کنند.

** محمد البرادعی
«محمد البرادعی» معاون رئیس جمهوری پیشین مصر با محکوم کردن این اقدام، خواستار «اعلام عزای عمومی کشورهای اسلامی و عربی برای قربانیان تروریسم» شده است.
شهر کرایست چرچ نیوزیلند دیروز جمعه صحنه دو حمله تروریستی با سلاح گرم و مواد منفجره به دو مسجد نور و نوود بود.
پلیس نیوزیلند اعلام کرده است که در جریان این حمله 50 تن کشته و سه مرد و یک زن در ارتباط با این حملات در بازداشت هستند.

توسط goodnews

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *