رییس جمهوری ایران در تماس تلفنی ‘امانوئل مکرون’ با وی، اقدام آمریکا درقبال سپاه را حرکتی بسیار تحریک آمیز،خطرناک و بی سابقه در روابط بین الملل خواند و با اشاره به اعتراف صریح نخست وزیر رژیم صهیونیستی مبنی بر اینکه این حرکت آمریکا به درخواست تل آویو انجام گرفته است، گفت: اگر فداکاری سپاه نبود امروز دستکم دو کشور منطقه تحت کنترل داعش بود و این نیروها با فداکاری و تلاش خود ضربه مهلکی به گروهک های تروریستی در منطقه وارد کردند.

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی شامگاه سه شنبه در تماس تلفنی همتای فرانسوی اش با وی، درباره مهمترین مسایل دوجانبه، منطقه ای و بین المللی گفت وگو و تبادل نظر کردند.
حسن روحانی همچنین برجام را توافقی بسیار مهم خواند و با تاکید بر اینکه “ما خواهان اجرای کامل تعهدات دو طرف در توافق برجام هستیم تا ایران نیز طبق مفاد آن به منافع مشروع اقتصادی خود در این توافق دست یابد”، اظهار داشت: ایران با وجود عمل به تعهداتش هنوز شاهد اقدام عملی قابل توجهی از طرف مقابل نبوده است.
رئیس جمهوری با اشاره به اینکه آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکنون 14 بار صراحتا پایبندی ایران را به توافق برجام تایید و اعلام کرده است، خواهان تسریع در فعالیت اجرایی و موثر سازوکار مالی اروپا در چارچوب تعهدات قید شده برجام شد.
روحانی تصریح کرد: اراده دولت ایران حفظ امنیت منطقه و جلوگیری از افزایش تنش ها است.
رئیس جمهوری همچنین از همدردی رئیس جمهوری فرانسه با دولت و ملت ایران به خاطر سیل اخیر و اعلام آمادگی آن کشور برای ارسال کمک های بشردوستانه قدردانی کرد.
رئیس جمهوری فرانسه نیز در این تماس تلفنی با تاکید مجدد بر ضرورت گسترش همکاری های تهران – پاریس در همه عرصه های موردعلاقه گفت: فرانسه و شرکای اروپایی به طور جدی تعهدات خود را برای اجرای تمام مفاد برجام دنبال می کنند.
‘امانوئل مکرون’ اظهار داشت: فرانسه با دقت تحولات منطقه را دنبال می کند و تمام سعی و تلاش خود را بکار می گیرد تا منافع ایران از توافق برجام حفظ و تامین شود و سازوکار مالی تدوین شده، نشان دهنده اراده اروپا برای حفظ برجام است.
وی افزود: فرانسه به همراه دیگر شرکای اروپایی تمام تلاش خود را بکار می گیرند تا آمریکا را تشویق کنند که تحریم ها علیه ایران را تعدیل کند و بی تردید نقش روسیه و چین نیز در این عرصه و تلاش، بسیار مهم است.
رئیس جمهوری فرانسه همچنین ضمن ابراز همدردی با دولت و ملت ایران و بویژه خانواده قربانیان سیل اخیر گفت که کشورش تصمیم دارد کمک های بشردوستانه ای را برای یاری سیل زدگان ارسال کند.

توسط goodnews

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *